Gasten archief DWDD

Thomas Blom

Thomas Blom (1970) is documentairemaker. Hij studeerde cum laude af aan de AV-afdeling van de Academie St. Joost in Breda. Hij maakte als freelance-regisseur onder meer ‘Stadionramp Moskou’ voor ESPN, dat de grootste voetbalramp uit de geschiedenis blootlegde, ‘Zoeken naar de Oorlogen’, een verbeeldende documentaire over fotograaf Oscar van Alphen voor het Nederlands fotomuseum in Rotterdam, en twee documentaires voor de reeks ‘Uitgezet’ over asielkinderen, die werd onderscheiden met de Clara Meijer-Wichmann penning, voor bijzondere inzet voor de verdediging van de rechten van de mens. 
Daarnaast werkte Blom voor programma’s als Andere Tijden, Zembla en Andere Tijden Sport. Zijn uitzending ‘Vuile olie van Shell’, leidde tot een hoorzitting in de Tweede Kamer. Naast diverse nominaties won Blom onder meer de onderzoeksjournalistieke prijs de Loep voor ‘Gijzeling in Almelo’, en de Herman Kuiphof-award, de prijs voor beste sportdocumentaire van de afgelopen vijf jaar, voor ‘Het mysterie Foekje Dillema’, waarin met een DNA-test werd aangetoond dat hardloopster Foekje Dillema toch echt een vrouw was. De laatste jaren legt Blom zich toe op zelfstandige documentaires en series. Onlangs regisseerde hij voor de VARA het drieluik ‘De Arabische Storm’ waarin wordt gekeken hoe de Arabische Lente uitmondde in de Arabische storm. Blom houdt ervan op de grens van verbeelding en onderzoek te werken en zijn documentaires zijn regelmatig uitgezonden door buitenlandse omroepen.
Doping is ook een terugkerend onderwerp in het werk van Blom. Samen met Misha Wessel schreef hij in september 2017 voor de Volkskrant het artikel 'Doping in het wielerpeloton — Bekentenis van een dopingdokter'. Daarin doet de belangrijkste Nederlandse wielerarts van de afgelopen dertig jaar, Peter Janssen (75), als eerste arts zijn verhaal. Hij beschuldigt onder anderen Leontien van Moorsel van dopinggebruik.